
1 

 

 

The Price of Media Capture in Interwar France* 

 
Vincent Bignon § 

Banque de France, Paris 

 

Marc Flandreau 
Graduate Institute of International and Development Studies, Geneva 

 

 

Abstract 

This paper develops a new insight for the empirical study of media capture. Capture is 
impossible to observe but its value should be reflected in transactions involving 
journal stocks. Interwar France provides a unique setting to document this because 
key newspapers floated voting and non-voting stocks. Combined with takeover prices, 
this data yields estimates of amounts paid by owners to capture journals and of the 
time series evolution of this price. Comparison with Britain suggests that Britain 
protected its newspapers better. These results are also interesting for the light they 
shed on the French history. 

Key words: Media, governance, minority shareholders, control premium, corruption, 
Interwar, France 

JEL: D72, G34, L82, N24, N74 

                                                            
* The authors thank Gabriel Geisler Mesevage, a PhD candidate at the Graduate Institute Geneva for excellent 
research assistance. The research on which this paper is based was conducted when Bignon was a Visiting 
Professor at the Graduate Institute. We thank Jean-Pierre Dormois for the Koestler quote and Muriel Petit-
Konczyk for help with French financial data. We are also grateful for comments from Olivier Accominotti, 
Francesco d’Acunto, Stefano Battilossi, Jordi Domènech, Leopoldo Ferguson, Christian Hellwig, André Liebig, 
Pilar Nogués-Marco, Jaime Reis, Albrecht Ritschl, Pierre Sicsic, François Velde as well as seminar participants 
at Universidad Carlos III, Madrid, February 2012, the 10th media workshop in Bogotá, October 2012, the London 
School of Economics, November 2012, the Paris School of Economics, December 2012. The views expressed in 
this article do not necessarily reflect those of the Banque de France nor the Eurosystem. 
§ Banque de France. DGEI – DEMFI – Pomone (041-1422) ; 31, rue des Petits Champs. 75049 Paris Cedex 01 
France. Email : vincent.bignon@banque-france.fr  
 Graduate Institute of International and Development Studies. Department of International History; La Voie 
Creuse. Case postale 136. 1211 Genève 21. Switzerland. E-mail: marc.flandreau@graduateinstitute.ch  



2 

 

It is conventional to use the word “media capture” to characterize how insiders or connected 

individuals (government, politicians, corporate interest) extract pecuniary or non-pecuniary revenues 

from controlling newspapers. Newspapers offer attractive possibilities: promotion of certain views and 

parties, help with lobbying, campaigns for or against certain regulations, etc. These benefits have 

value and are priced, but the prices are not meant to be public. Nor have researchers, as far as we can 

tell, sought to venture into computing the returns from media capture – nor the effects of capture on 

the value of newspapers. 

This article provides what is, to our knowledge, the first attempt so far to measure returns to media 

control and discuss the valuation of capture. Our contribution is thus both analytic and empirical. The 

analytic effort builds on insights from finance theory. We adapt theories of shareholder value and the 

pricing of control rights. Our novel perspective is to suggest that readers and the minority shareholders 

of journals are in the same incentive group in that both are adversely impacted by exploitation from 

journal insiders (those who control the editorial line). This enables us to use simple indicators of 

governance such as the voting premium or the control premium to provide empirical insight on the 

phenomenon of media capture and journal looting. 

The context in which these ideas are tested is interwar France but we suggest that similar ideas 

might be used in other contexts. We motivate the choice of interwar France, because the period and 

place are famous for having seen newspapers looted by their owners. This was argued, first by a 

number of French Resistants or exiles, such as Kerillis, Lazareff, and most famously in the celebrated 

work by economic historian Marc Bloch L’étrange défaite (“The strange defeat”), where Bloch (later 

murdered by the Nazis) faulted France’s debasement of its media for the country’s debacle against the 

German Reich.1 Subsequent historians have corroborated aspects of this account emphasizing the 

political trafficking and corrupt habits of French journalism. During the interwar, a cartel agreement 

between incumbent newspapers (owned and controlled by incumbent politicians) did complicate entry 

and limited the supply of substitutes, facilitating capture. Jean-Noël Jeanneney, a leading students of 

                                                            
1 Kerillis, Voici la vérité; Lazareff, Deadline, Bloch, Etrange défaite. Bloch was a resistant and a Jew and was 
murdered in 1944. A student of medieval history, but as a result of his observations during WWI he had written a 
noted article on the subject of information repression (Bloch “Fausses nouvelles”). 



3 

 

the politics of French newspapers and elites during the interwar has deplored the corrupting power of 

money, which he sees as the source of much evil.2 

This unsavory context is a blessing for research: It facilitated looting and enables us to study the 

mechanics of newspaper’s exploitation by insiders in the crudest light.3 This study is also made 

possible by the availability of relevant financial series and evidence we collected on takeovers. Indeed, 

several important French newspapers had floated both voting and non-voting shares on the stock 

market. By comparing the price of those two shares, we are thus able to identify the premium derived 

from influencing the news media.4 Moreover, both Le Temps and The Times (France and Britain’s 

leading highbrow newspapers) changed hands in the 1920s enabling us to provide a decomposition of 

their value as both commercial outlets selling news and instruments for securing influence. This data 

provides a neat empirical way to identify the gains to owners from influencing the policy of a 

newspaper. It also helps underscore the “time consistency” problem that undermines the operation of 

newspapers – once it has established its credibility, a journal has the temptation to abuse its readers for 

political and pecuniary gains. We are not aware that previous economic literature has acknowledged 

this important point. 

Our analysis of journal quality thus presents an addition to and departure from themes in the 

recent literature on media capture and its emphasis on slanting (see Prat and Stromberg, 2011). 

Related papers include Besley and Prat (2006) and Anderson and McLaren (2012) who emphasize 

political motivations for news suppression, Bovitz et al. (2002) who discuss the writers’ ideological 

bias, and Baron (2006) who recognizes the importance of agency, but construes it as one of moral 

hazard for the low-paid journalists who chooses to distort news for career concerns.5 A relevant 

feature of Besley and Prat and Anderson and McLaren is the emphasis on competition and competition 

                                                            
2 Albert, “La difficile adaptation”, p. 487-90 ; Chalaby, “Twenty years” ; Jeanneney, L’argent caché. 
3 In a different context and perspective Gentzkow, Glaeser and Goldin “Fourth estate” emphasize the positive 
effects of competition. 
4 While the idea on which this insight rests could in principle be applied to other historical contexts, similar data 
is not available for today in such a clean form because newspapers belong to conglomerates and therefore control 
premium cannot be directly matched with the gain of influencing news diffusion. 
5 Prat and Stromberg, “Political economy”; Besley and Prat, “Handcuffs”.Anderson and McLaren, “Media 
mergers”, Bovitz, Druckman, and Lupia, “News Organization”; Baron, “Persistent Media Bias”. 



4 

 

regulation, which they show may determine the ability of governments or sectional interests to 

undertake capture. There is, by contrast, little research that has focused on empirics. An exception is 

McMillan and Zoido (2004) who use judicial evidence to document payments made by Montesinos’ 

regime in Peru to suppress information.6 

The remainder of the paper is organized as follows. We begin with an intuitive historical 

discussion of the logic of looting. We then develop our analytical insight from a discussion of the 

finance literature on the value of control. We provide time-series evidence of the trafficking value of 

newspapers. We document – using evidence from the sale of media ownership – that, in France, most 

of the price paid by purchasers did not represent the cost of acquiring rights on the future flows of 

dividend, but influence rights. Comparison between Le Temps and The Times underscores the superior 

performance of Britain. We also find evidence that attempts at looting French journals eventually 

destroyed their commercial value and show how institutional fixes to deal with the problem of media 

looting were tried in Britain (but not in France). 

 

1. LOOTING: THE CONTEXT.  

The French press was corrupt, by almost everybody, beginning with the French government and 

parties and French corporate interests. And it did not stop there: During the whole interwar years 

Italian, Greek, Spanish, Soviet, Nazi governments also paid various French press organs.7 From time 

to time, “muckraking” journalists revealed details – and were immediately branded as “sold” to some 

interest by some other media. Payments made by fascist dictatorships after 1935 occupy a prominent 

                                                            
6 McMillan and Zoido, “How to Subvert”. 
7 Albert, “La difficile adaptation”, p. 487-90. On subsidy from French ministries see Lazareff Deadline, p. 52 
Werth, who closely monitored Le Temps, describes how the trick of an “occasional correspondent” allegedly 
from Basel, Switzerland, covered the distilling of French officials pro-appeasement views; Werth, Twilight of 
France, p. 140-141; See also Jeanneney, “Vénalité”, “Fonds secrets” in L’argent caché; On bribes by corporate 
interest in France, Jeanneney, Francois de Wendel, p. 458-63, “Presse et Politique”, Lacroix-Riz, Choix; On 
Fascist and Nazi money in France, Werth, Twilight of France, e.g. p. 321,; On Soviet money, Sabine Dullin, 
Ambassadeurs de Staline, p. 206-16.  On Greek money to Le temps, Le Figaro and Le Gaulois Kitsikis, “Les 
rapports du Temps” p. 513-5; On Spanish money (before Civil War), Lazareff, Deadline, p. 53-4.  



5 

 

place, although they were not the only ones as Sabine Dullin’s work on Stalin’s Ambassadors shows.8 

A well-informed source was British Journalist Alexander Werth, Paris correspondent of Manchester 

Guardian. In 1936, his newspaper published the amount of bribes that French journals received from 

Mussolini during the Ethiopian War in 1935-6. Werth later stated that £2’000’000 had been distributed 

by the Nazis to French journals during the “greater part” of year 1938 (in relation to Munich-related 

international tensions).9 Werth famously characterized this process using the expression 

“Gleichshaltung” (“forcible-coordination”, a word which, in the Nazi vocabulary summoned the 

image of having people march in step).10 

Readers would have realized this but they could not switch easily to other newspapers because as 

mentioned earlier, interwar France was characterized by the existence of a powerful, politically 

connected press cartel, created in 1916 and reflecting cooperation between governing parties (an 

arrangement known as “Union Sacrée” – Sacred Union). The cartel, which lasted until WWII involved 

leading Paris mass newspapers as well as influential high brow papers such as Le Temps.11 Leading 

newspapers that had supported the executive’s propaganda effort during WWI were discredited and 

risked serious revenue losses when the war would end while the executive saw the benefits of 

maintaining its control of the press. As a result, both the distribution of newspapers and the availability 

of substitutes (such as the radio) were controlled by the cartel, the executive, or the agencies specially 

created to enforce insiders’ cooperation.12 

                                                            
8 Dullin, Ambassadeurs de Staline. 
9 Werth, Twilight, pp. 321, quoting Kerillis a dissenting French journalist and politician, invoking a US 
Intelligence source 
10 Werth, Twilight of France. More recently, Annie Lacroix-Riz’s has argued that that France’s mediocre 
response to Hitler’s threats and passive subjection to Gleichshaltung is explained by France’s conservative 
interests’ preference for fascism vs. the perils of communism and the Soviet Union. She claims that this 
preference led to a biased representation that announced and facilitated the subsequent Collaboration with Nazi 
Germany; Lacroix-Riz, Choix. 
11 Albert, “Difficile adaptation”, p. 510-1 ; Kupferman, François Coty, p. 130-40 ; Chalaby, “Twenty years”, p. 
147-8, Lefébure, Havas, p. 221-34; Eveno, L’argent de la presse, p. 81.  This is a contrast with the pre-war 
system. For a study of France’s financial press before WWI showing how corruption was partly contained 
through newspaper competition see Bignon and Flandreau, “Badmouthing”. Bignon and Miscio, “Media Bias” 
show that newspaper competition produce coverage of relevant information. 
12 Albert, “La difficile adaptation”. According to recent theory and evidence, cartels are more successful (they 
survive longer) when they own powerful enforcement tools and are supported by the government, since both 
enable to mitigate free riding pressures (see e.g. Lewenstein and Suslow (2006) for a survey). According to 
earlier literature, the cartel’s powers were far reaching: It restrained newspapers’ ability to differentiate products, 



6 

 

In a famous discussion in L’étrange défaite Bloch provided a scathing criticism of the impact of 

this debilitating set-up (debilitating because it dissipated rents accruing to quality). He delivered an 

indictment of Le Temps, France’s leading conservative high brow newspaper commonly seen as a 

counterpart to Britain’s Times: “Both journals respond to, and cater, for similar interests, [yet] he who 

reads the former [The Times] would know always as regards the world such as it is infinitely more 

than he who reads the latter [Le Temps]”.13 This remark is interesting and inspiring as it suggests that 

one key issue with media quality is not so much the “bias” which a partisan press is bound to have (on 

this account, conservative, “pro-business” Le Temps and The Times would not be different). What 

Bloch is pointing at is something that has to do with the “depth” of information. As in Anderson and 

McLaren (2010), what politicians pay for is not so much biased coverage or “slanting” but rather, non-

coverage, or blurred coverage. 

A suggestive (but not isolated) anecdote summarizing the state of things during the interwar (how 

stories were not written) is provided in the memoirs of the editor in chief of one leading newspaper of 

the time Pierre Lazareff (Deadline, 1942).14 As he explained in the book, Lazareff lost his illusions 

when, as a young journalist, he was briefed by his boss at Le Soir:15 

“You know, Lazareff, when I was your age I thought that all you had to do was to write a good article, 

and that then some newspaper would be only too glad to pay a good price for it and to feature it. […] Young 

fellows like you ought to be told just how matters stand. For instance, I just wrote three articles on Rumania. 

Really good articles, full of sensational revelations, carefully checked articles in which I may say I boldly 

                                                                                                                                                                                          
it limited the number of pages per issue and set prices. It regulated the size of pages and location of each 
newspaper’s market. Morning newspapers committed not to attempt poaching one another’s readers and those of 
evening papers by setting working limit for typesetters and refraining from canvassing (Amaury, Petit Parisien, 
vol. 1 p. 333-348). Agreements were enforced through penalties. One weapon was the service supplying 
companies, which were involved in the cartel arrangement. For instance, Hachette acquired a quasi-monopoly 
over newspaper distribution and was used to blackmail press dealers who refused to suspend the selling of 
defectors (E.g. see Kupferman, François Coty, p. 130-40.). There is also abundant evidence of the enforcement 
role of the French executive. The government controlled the market by playing on the schedule of trains 
transporting the newspapers or on the custom duties on paper pulp (since France’s production of cellulose did 
not ensure self-sufficiency) and on the price of mail and telegrams. Exchange controls could also increase 
scarcity selectively. After the devaluation of the British pound and the subsequent exchange rate devaluation of 
most European currencies, the government decided to impose new custom duties on pulp to “compensate” for 
the competitiveness of imported paper. For details on pulp see Archives Nationales, Journal, 8 AR 326. 
13 Our translation from Bloch, Etrange défaite, p. 163 
14 Deadline was published in English and expressed a view on the origins of France’s defeat quite similar to 
Bloch’s, for Lazareff concluded that “the French people were systematically misled by a venal and treasonous 
press. France fell”Lazareff, Deadline, p. 359. 
15 Lazareff, Deadline, p. 29-30. 



7 

 

attacked the strange conduct of some of the Rumanian Ministers. ‘Since we wanted to make absolutely sure 

of the authenticity of all the statements, I submitted them for final checking to the Rumanian Minister (in 

Paris). He kept the manuscripts for a few days, then asked one of our managers to come to see him. “The 

articles were very interesting, the Minister said. He added that the Rumanian Government was very grateful 

for this valuable information, The Government requested, however, as a personal favor, that we postpone 

publication of this material. Then, in conclusion and quite incidentally the Minister informed our manager 

that the Rumanian Government had decided to give our paper a rather handsome contract for advertising the 

beautiful scenery of the Rumanian countryside. So you see, Lazareff, what happened. For these three articles 

which will never be published, I received more money than I ever received for any published material in my 

life. And, thanks to this windfall, I'll be able to pay you your salary at the end of the month. So you see what 

goes on in this business” 

While Lazareff’s boss is trying to persuade his employee that the racket money is put to “good” use 

(“I’ll be able to pay your salary”), the obvious inference is that there was really little control as to what 

journal proprietors did with the money and the suggestion is that influence money benefited owners, 

not journalists. In 1941, writer Arthur Koestler recalled interwar France as a place where “prostitutes 

of the pen were just as badly rewarded as their colleagues on the street corners”.16 The opinion of 

external observers such as the British Ambassador in Paris during the Gleichshaltung period Eric 

Phipps (himself a user of briberies), is that French newspapers attracted a peculiar class of “investors” 

who sought both revenue and to “win power and influence”, rather than recycle the money with their 

journalists.17 This is in line with another anecdote by Paul Lazareff who mentions inquiries made with 

him by a senior French Minister (Malvy, a central player of the Union Sacrée during WWI) regarding 

the kind of benefits sought by journal owner and businessman Prouvost and Lazareff’s boss at the time 

of the story: ‘What does your boss really want? It isn’t easy to figure him out. Why, he doesn’t even 

want the Légion d’Honneur! Do you think he bought Paris-Midi [a newspaper] with the object of 

benefiting his textile business?” 18  

This suggests that news printing encompassed two forms of business. On the one hand, a journal is 

about the origination or purchase of “news”, their “analysis” and their distribution. A journal is an 

intermediary between events and consumers and this role earns the journal visible revenues, from the 

                                                            
16 Koestler, Scum, p. 53 
17 Herman, Eric Phipps. Such claims are conventional in the French literature, too. 
18 Lazareff, Deadline, pp. 49-50. 



8 

 

selling of copies to readers and from the payment of publicity by advertisers. On the other hand, 

journals are an instrument for “trafficking”. Journals buy entries, secure and protect privileges and 

positions, give political consideration, reward clients through eulogy, etc. This latter activity gives rise 

to benefits which are both pecuniary and non-pecuniary and both tend to be absent from the balance 

sheet. Such benefits are also acquired at the expense of three groups of stakeholders: minority 

shareholders, readers and journalists. Readers get misleading news. This lowers the reputation of the 

journal, which is bad for journalists, and also for junior (non-voting, or minority) shareholders, 

because readers react by lowering demand and/or willingness to pay, which is bad for profitability. 

When the owner uses the journal for personal profit, he is really exploiting these minority 

stakeholders.  

The rest of the paper unpacks this intuition by providing empirical proof that the influence money 

left traces in a number of relevant places. The proof is administered in four steps. First we compute 

post-acquisition performance and acquisition premia to show that minority and majority shareholders 

had opposing interests. Second we study the time series behavior of the value ascribed by investors to 

the marginal ability to influence a newspaper’s policy. Third, we compute an estimate of goodwill (the 

extra amount of cash paid at acquisition). Last, we relate the different record in France and Britain to 

show how a “governance pill” prevented those who controlled British journals to “cash-out” their 

goodwill investment, thus protecting accumulated reputation. This underscores that the problem with 

France’s media industry was not one of poor management but one of looting the reputational capital of 

journals. 

 

2. THE MARKET FOR CORPORATE CONTROL OF NEWSPAPERS   

The market for corporate control of newspapers was not overly active during the interwar, but 

journals occasionally changed hands (typically, they went from one insider to the other) which allows 

comparing post-acquisition performance with the price paid. Typically, post-acquisition real return of 

newspapers are negative for any takeover of the Interwar period as previous researchers have noted. 



9 

 

Consider, for instance, Le Temps which was purchased by a group of leading industrialists in 1929.19 

Using figures from Jeanneney, Patrick Eveno reports a nominal 0.259% return for the purchase year 

(1929) -- a Price Dividend Ratio close to 400 – and concludes correctly that the price paid was out of 

line with “reasonable” figures.20 As Appendix 1 shows, improvements on Eveno’s do not alter the 

basic insight.21 This investment in Le Temps was a losing proposition. 

How can we explain that a group of powerful men, who “knew the ropes”, could be found on the 

losing end of the deal? Eveno brushes aside the finding writing that “even businessmen can do bad 

deals”.22 Yet this outcome seems to be an enduring feature as we found by exploring other cases of 

newspapers takeovers. For instance, businessman François Coty purchased Le Figaro (before WWI a 

leading and profitable newspaper) in 1922 for 10.6 million, a Price Earning Ratio of 80.5 and a return 

on earnings of 1.24%. This was followed by 10.26% average real yearly losses in each of the next 5 

years when the stock market was booming and it was hard to lose money. Or again, after businessman 

Patenôtre purchased Petit Journal (a founding member of the press cartel) in June 1932 the 

performance during the next 5 years was a 20.6% real annual loss on initial investment.23 Businessmen 

can make bad deals from time to time, but not all businessmen will make bad deals all the time.  

                                                            
19 Primary material on this transaction (still undisclosed as of the date of this writing) is summarized in Jean-
Noël Jeanneney’s François de Wendel, p. 456. 
20 See Jeanneney, François de Wendel, p. 455-464; Eveno L’argent de la presse, p. 89-92. The purchasing group 
included Comité des Forges, a business association that included all important units of the heavy industry and 
Union des Mines, that included all the biggest mining interests. Le Temps was acquired from Adrien Hébrard Jr., 
son of the previous owner. Eveno, L’argent de la presse, p. 90. Eveno incorrectly identifies the price earning 
ratio with the price dividend ratio. In a year of high retained earning this makes a substantial difference. The 
correct price earning ratio is 52.76 (against 398.7 if one ignores retained earning, a figure near the “close to 400” 
reported by Eveno). See appendix 1 for details on computation. 
21 We find an average 22.8% real loss per year on Le Temps’ (voting) shares during the 5 years that followed the 
acquisition. 
22 “Même les millionaires peuvent faire des erreurs”, Eveno, L’argent de la presse, p. 90, 92. The seemingly 
inflated prices at which French journals sold has conjured up comparisons with wealthy bourgeois buying 
“dancers” and is a favourite metaphor by Eveno, an historian and Op-ed writer in France (Eveno “Presse 
d'influence?”). The dancer metaphor is misleading. A dancer is for fun, an expenditure. A journal is an 
investment that provides pecuniary and non-pecuniary revenues. 
23 At the time of purchase, Petit Journal was loss-making, preventing the computation of a PER. Patenôtre was 
initially associated with Prouvost and Beghin. High prices for loss making newspapers were not unusual: 
archival evidence on OTC transactions on loss making (non-listed) Paris-soir valued the newspaper at “3 to 4 
million of French francs”. Sources for this paragraph: Stock exchanges quoted prices for Figaro, Temps and 
Petit journal from Cote Officielle des Agents de change; OTC transaction (receipt dated 23 July 1929) and 
accounting data for Paris-soir (Archives Nationales 8 AR 418). Le Temps purchase prices from Jeanneney 
(Wendel, pp. 456). Petit journal purchase price from Kupferman and Machefer (“Presse et politique” p. 10). 
Figaro purchase price from Kupferman (François Coty, p. 75). Paris-soir purchase price from Albert “Difficile 



10 

 

Previous historians have occasionally rationalized these numbers by relating them to the general 

failure of the press (Eveno 2003, p. 92). For instance, the market for news may have been depressed 

by a change in taste of customers (say, reduced demand for newspapers). But in this case (since this 

was understood by rational investors) the acquiring party must have been compensated by a discount 

in the purchase price (Barclay and Holderness, 1989). To test this hypothesis we compute the 

acquisition discount as the difference between the share price paid by the acquiring party and the listed 

share price. This exercise gives actually a premium of at least 300% (appendix A1). This shows that 

the purchasing stake, rather than asking for a compensation, was ready to pay extra, and cast doubt on 

the conventional interpretation of poor financial performance as reflecting economic hurdles.24 

In view of the existence of a systematic willingness to pay a premium, the more reasonable 

interpretation is that the expensive price secured the right to manage a journal and that this 

management was valuable. In other words, purchasers of newspaper did not require a discount to 

purchase loss making journals, because the losses were “paper” losses, fully compensated by expected 

trafficking profits. The influence money was not accounted in the legal accounts (thus providing a 

gloomy picture of the newspaper’s performance) but acquiring control had nonetheless value and was 

priced accordingly. The divergence between  the incentives of minority shareholders and the acquiring 

majority was complete. A change in management did not herald improved performance for junior 

shareholders, because the new controlling party was primarily concerned with revenues located off the 

balance-sheet. 

 

3. THE VOTING PREMIUM OF A NEWSPAPER:  THEORY AND EVIDENCE 

The previous reasoning and evidence suggests that relevant data to track the evolution of the price 

of media capture has been hidden in plain sight. To show this, we now build on the pioneering work of 

Kristian Rydqvist on the so-called “voting premium” and its extensions by Luigi Zingales.25 The 

                                                                                                                                                                                          
adaptation”, p. 524. CPI is from the NBER Macrohistory database. Details in Appendix 1. 
24 This compares with the 40% average over all industries for the 1976-1990 period (Jensen, 1993). 
25 Rydqvist, Empirical, Zingales, Value of voting. See also A. Dyck, L. Zingales, Private benefits. 



11 

 

voting premium is the percentage difference between the price of voting and non-voting shares. Non-

voting shareholders only receive visible revenues (dividends). Voting shares do not confer control but 

they represent an option to sell to someone who may need it to acquire control. That person or group 

will be able to use control for trafficking and as a result, is prepared to pay a premium for the voting 

share. The intuition is that in a competitive market, outside voting shareholders may expect to obtain 

part of the trafficking benefits. Thus, the price of voting shares captures part of the control value 

discussed earlier. 

That the voting premium does capture a fraction only of the control value is straightforward. If a 

voting shareholder already controls 51% the firm, she will not be prepared to give a cent for any 

additional voting share. The voting premium (which measures the controlling value of owning a 

marginal stock) is informative of the (full) value of complete control when the ownership of the firm 

is unstable so that sub-groups of shareholders want to buy out others to secure majority. This is the 

case, when there are disputes between controlling shareholders, when there are rules diluting the 

power of majority shareholders and thus forcing sub-groups of shareholders to enter into (by 

definition, unstable) coalitions, or when the shareholding of family-owned firms is split as a result of 

death of the majority owner.26 

Formally, the voting premium may be written as the percentage price difference between voting 

and non-voting shares:  

VP=[Pv-Pnv]/Pnv 

                                                            
26 There are reasons to believe that the voting premium is informative in our case. The appendix reports cases 
showing that the effective control premium (the price paid to acquire control) when it can be measured was 
between 2 to 5 times bigger than the voting premium. Moreover, evidence from previous work and stock market 
intelligence suggests that the ownership structure of the two newspapers we focus on met some of the 
requirements for the voting premium to be informative. The shareholding of Le Temps was not 100% stable 
throughout the period (for instance mentions are made of tensions within the de Wendel-led controlling group) 
suggesting that the voting premium is informative; Jeanneney,  François de Wendel, pp. 460-4, See Appendix 
for voting rules. Petit Parisien was family owned and it appears that ownership was more or less stable during 
the 1920s (and this may lead to underestimate the control premium) but Francine Amaury reports increasing 
family disagreements during the 1930s, and this may have affected the control premium. Amaury, Petit Parisien, 
volume 2, pp. 1318-9. A rigorous study of the structure of ownership for both journals from primary sources will 
required the opening of the archives on the capital of the two journals, close as of the time of this paper writing.  



12 

 

(Pv is the price of voting shares and Pnv the price of non-voting shares). Now let’s call B the present 

value of visible income (news printing) and V the present value of the invisible income (political 

trafficking). If the benefits of the invisible income from the firm are distributed equally among all 

voting shareholders then the ratio of the present value of the visible income to the present value of the 

invisible income is equal to the product of the voting premium by the proportion of voting shares in all 

company shares (Nv is the number of voting shares and N the total number of shares – voting and non-

voting):  

B/V = VP * (Nv/N) 

Previous studies of the voting premium in different countries and industries emphasize that large 

premia invariably reveal poor governance.27 The reason is that the premium measures the extent to 

which insiders can expropriate outsiders. For instance, Luigi Zingales explains the record high voting 

rights for firms listed on the Milan Stock Exchange during the 1990s (about 80%) by arguing 

“whoever controls a company can dilute minority property rights to a greater extent in Italy than in 

other countries.” Based on studies for modern non-press groups, we take high voting premia (above 

20%) as evidence of weak protection of outsiders against insiders.28 In our case, however, outsiders are 

both minority shareholders and readers. Therefore the beauty of the theory of the voting premium 

when applied to journalism is that it enables one to construct an indicator of reader protection, which 

has deep historical significance: For the exploited outsider here, is information in a democracy. 

In order to compute the voting premia of French journals, we need prices of voting and non-voting 

shares. The material needed for that kind of computation is available for two journals. The good news 

is that they were very relevant journals.29 Indeed, some special features of the financial design of Le 

Temps (which Bloch told us was infinitely less informative than The Times) and Petit Parisien, 

                                                            
27 Small reported contemporary voting premia include 5.4% in the United States (Lease, McConnell, and 
Mikkelson 1983); 6.5% in Sweden (Rydqvist 1987); 20% in Switzerland (Horner 1988); 13.3 percent in England 
(Megginson 1990). Medium to large voting premia include 23.3% in Canada (Robinson and White 1990); 45.5% 
in Israel (Levy 1982), and 82% for Italy: (Zingales 1994). 
28 Nenova “Value of corporate”. 
29 The choice of having dual class share was made before the war. The debasement was possible without causing 
bankruptcy because the cartel protects insiders from external competition. Because the creation of dual class 
shares occurs before the creation of the cartel, we find it unlikely that the journal choose a system of dual class 
shares because it increases its capacity to cash in its influence. 



13 

 

detailed in the appendix 2, enable one to identify the voting premium with the price difference 

between so-called profit shares (“parts bénéficiaires” or “actions de jouissance”) which original 

sources show were without voting rights and ordinary shares (actions de capital).  

As said, Le Temps had the reputation for being the leading highbrow, with the required boring 

style, stilted and solemn tone and small print. Before WWI it had established itself as the mouthpiece 

of conservative interests and the place of choice for the executive to distil its official views (explaining 

the conventional comparison with The Times).30 The other newspaper for which the relevant 

information is available is Le Petit Parisien, the only pre-1914 leader that still enjoyed a circulation 

above one million on the eve of World War II. Le Petit Parisien was a mass daily known as the 

“janitors’ newspaper” (journal des concierges). Contemporary Lazareff describes Petit Parisien as a 

journal with several assets such as some famous reporters (Albert Londres) a “not too definite political 

stance” which he relates to a concern with its own “independence”.31 A member of the cartel, it fought 

it in several times, and invested in its own distribution system. However, we know from Petit 

Parisien’s historian that, after 1935, the journal started a decline, which coincided with evidence of 

traffic with Mussolini.32 

Figure 1 shows the adjusted voting premiums 1900-1940. They are consistently high. The premium 

of Le Temps was already substantial before WWI (averaging 33.1%, min: 6.7%; max: 75%). After the 

war, it did reach new heights (on average 101.8% in the 1920s) and a peak at 180.3% in 1920-21. 

There is a second hike when the journal was purchased in 1929. Yet this 100% premium is nothing 

compared to the explosion observed during Gleichshaltung (1935-40). Then the average voting 

premium increased to 374%. When the Munich crisis erupts in 1938 (which is when, Werth says, the 

Nazis were pouring money) we see that for the first time the premium exceeds 500%. A maximum is 

reached after the annexation of Czechoslovakia by Hitler and before the declaration of war (June 1939 

                                                            
30 According to Lazareff, Deadline, p. 52, “Former and future diplomats, professors, men with political 
inclinations – all these considered it a great honor to appear in Le Temps, even anonymously. Every self-
respecting upper middle class Frenchman was automatically a subscriber to Le Temps. And, outside of France, 
Le Temps was mentioned and quoted more than any other French newspaper”. 
31 Lazareff, Deadline, p. 61 ff. 
32 Lazareff, Deadline, p. 61 ff. Amaury, Petit Parisien, vol. 2 p. 1199ff 



14 

 

a staggering 578%). This is when the legendary (among French people) episode of Le Temps’ Prague 

correspondent Beuve-Méry’s resignation occurred. Beuve-Méry, who is reported to have opposed the 

line of the newspaper (which concealed Czechoslovakia’s pathetic calls to Western European leaders) 

would later become a star of post-WWII French journalism -- as chief editor of Le Monde (a 

newspaper created after WWII).33 

FIGURE 1: VOTING PREMIUM OF TWO LEADING FRENCH NEWSPAPERS, 1900-1940 

0

100

200

300

400

500

600

V
o

tin
g

 P
re

m
iu

m
 in

 %

1900m1 1905m1 1910m1 1915m1 1920m1 1925m1 1930m1 1935m1 1940m1

Date

Petit Parisien Le Temps

 
Source: Authors, from database. See text and appendix 1. 

The record for Petit Parisien is less dismal. Before WWI, voting premia range from 0.4% to 27.2% 

with an average of 13.1%. They stay constant in the 1920s with an average of 10% and a maximum at 

24.7%. This contrast with Le Temps may be put in relation to Lazareff’s assessment on Petit Parisien 

being comparatively a more serious newspaper and its position as the less corrupt newspaper in the 

cartel.34 However, over time, the premium gradually rose. It averages 25.4% between 1930 and 1934 

to an average of 101.5% between 1935 and 1939. This is when Petit Parisien got involved with 

Mussolini (and probably not only Mussolini). The hike in the spring of 1938 (236.4% in April 1938) 
                                                            
33 Compare with Jeanneney, Wendel, p. 458-ff and his lukewarm defence of Le Temps. 
34 Alternatively, this may only reflect stable ownership and understate the extent of corruption. 



15 

 

when the Czechoslovakia crisis is building suggests forces at work very similar to those for Le Temps. 

In both cases, informed traders were picking something – the same thing as Manchester Guardian’s 

journalist Alexander Werth emphasized, when he described newspaper corruption accelerating after 

1935. This bears witness of the relevance of our tool as an instrument to probe historical narratives. 

 

4. THE PRICE OF CONTROL: LE TEMPS VS. THE TIMES. 

As stated above (and as the finance literature recognizes) the voting premium captures the control 

value of a marginal vote. Another possibility is to look at what happens when a journal changes hands 

– i.e. cases when someone acquires full control. Such events are less frequent (by definition) and as a 

result we think of their study as complementary to that provided in the previous section. Another 

advantage is that it turns out to provide a convenient way to make international comparisons. Several 

British newspaper groups, including Times Ltd had non-voting (“preferred”) shares but these gave 

right to a fixed coupon and thus did not have the same dividend rights characteristics as ordinary 

shares making the computation of a voting premium as we did in the previous section for France 

dependent upon heroic assumptions. However it turns out that we have detailed information about a 

takeover of The Times that took place at about the same time as that of Le Temps enabling pairwise 

comparison. This comparison is natural (given Bloch’s emphasis on the difference between France and 

Britain) and valuable and is also relevant given the historical parallel between the attitudes of two 

countries’ political establishments. As shown by Richard Cockett, British Conservatives, like their 

French counterparts at Le Temps had a soft spot for Hitler and The Times’ has been criticized for 

supporting Chamberlain’s Appeasement and thus being in some sense “looted” as Le Temps was. But 

we’ll see that the mechanics through this could or did happen must have been quite different.35  

a) Le Temps 

Le Temps was acquired in 1929. The purchasing group bought 50.76% of voting shares and left the 

non-voting shares with the public. At market prices, the total value of the newspaper at that time of the 

                                                            
35 Cockett, Twilight of Truth. 



16 

 

purchase is equal to the price paid by the group, plus the market price of the voting and non-voting 

securities not purchased by the group. This total value can be decomposed into a commercial or 

economic value and a control value. The economic value includes the value of non-voting shares 

(about 5.04 MFF) plus the dividend rights in the voting shares (about 1.86 MFF) or a total of 6.9 MFF. 

The control value is the premium paid by the acquiring group on top of the price of the dividend rights 

(or 23.4 MFF), plus the voting premium on the voting shares not purchased by the acquiring group 

(4.1 MFF), or a total of about 27.5 MFF (details on computations in the appendix 3). 

FIGURE 2: DECOMPOSING THE ECONOMIC AND CONTROL VALUE OF LE TEMPS  (1929) 

 
Source : Authors. See text and appendix. 

Figure 2 shows the resulting breakdown. The first column reports the total share of the influence 

capital and economic capital and the second column breaks down those numbers by types of 

shareholder (acquirers vs. the rest). As seen, the economic value was only 20% of the total price. Thus, 

even as early as 1929, 80% of the business of Le Temps was about something other than the selling of 

news underscoring that the bleak picture from the voting premia is really too optimistic. Now the 

experience of Le Temps must have had significance for this was supposed to be the serious journal, the 

prestigious one par excellence, the one towards which elites would turn for enlightened information. 

b) The Times 



17 

 

Following the death of controlling stake owner Lord Northcliffe The Times was acquired in 1922 

by John Astor (a wealthy investor and member of the Conservative party) in conjunction with Ralph 

and John Walter (from the Walter family which had owned the Times until 1908).36 The Northcliffe’s 

controlling stake of 78% of the voting shares – known as “Northcliffe’s interest”— were sold in bulk 

with John Walter having a purchase option that practically gave him the right to match the “best 

price”, whoever would provide it.37 Various bids were made to purchase this stake. Initially, John 

Walter and Astor’s banker thought they would pay “in the neighbourhood of one million pounds” but 

the stakes were raised when (on October 19th) Northcliffe’s own brother, press tycoon Rothermere 

came up with £1,350,000.38 This price was then matched by Astor-Walter and they thus acquired the 

Times newspaper on October 23rd.39 

The language used in contemporary accounts suggests that the value of goodwill was very large. 

All the other purchase schemes which other potential bidders had worked upon ranged between 

£900,000 and £ 1,050,000.40 According to W. B. Peat (the Chartered Accountant Sutton had hired to 

assess the property) £1,350,000 was a “fancy” price. Surrounding correspondence reported in The 

History of the Times refers to the purchase price as a “stupendous sum” and “a figure that no business 

man, no banker, no investor would for a moment think of equaling”.41 Astor’s banker reported being 

shocked.42 Peat related the price to “peculiar political circumstances”.43 History of the Times (p. 757 

ff) argues that the price was intended to discourage Walter’s whose financial backer (Astor) was 

unknown to Rothermere. The higher bid, Astor’s banker and counsel emphasized, made “all the 

difference between buying The Times as a business and buying it as something else”.44 The 

conventional reasoning was that the price Rothermere had pushed for was not “a commercial price” – 

                                                            
36 The following narrative is based on the detailed account in the History of the Times. Northcliffe died on 
August 14, and the Administrator of the Estate George Sutton set to work on the sale of the property. 
37 On Walter’s option and its subtleties, see History of the Times, Chapter xvii and in particular p. 720. 
38 From History of the Times. Astor-Walter bid: p. 747 
39 History of the Times, p. 766. 
40 History of the Times. Ellerman (a minority shareholder) had a £1,050,000 scheme (p. 717). The Lloyd George-
Lord David Davies bid set the property of the Northcliffe’s interest to £900,000. (p. 719). See appendix 4. 
41 History of the Times, p. 764. 
42 History of the Times, p. 764. 
43 History of the Times, p. 758. 
44 History of the Times, p. 764 



18 

 

and thus there would have been a very large influence premium. But how large? Was it larger, as a 

share of total value, than for Le Temps?  

 Measurement of the control premium in the case of The Times raises further complications 

compared to Le Temps. First, unlike what was the case for Le Temps, there were no pure dividend 

rights, and thus no simple way to assess the commercial value of the newspaper.45 Second, Northcliffe 

was a professional trader in influence (he was famous for having said that when he wanted a peerage 

he “would buy it, like any honest man”). He is described by critics as having undertaken before his 

death a process of transformation of the newspaper that precludes a simple assessment of its economic 

value based on recent experience. For that reason, we conservatively provide benchmarks – boundaries 

within which the true value of influence must lie. 

In the first scenario, we set the value of a right to future dividends using the price of OTC (over-

the-counter) transactions in voting shares that occurred just before the death of Northcliffe. As 

Northcliffe fully controlled The Times and these transactions could not possibly help secure control, 

they may be taken as a good proxy for pure dividend rights. Based on this reasoning, which sets the 

dividend right somewhere around £1, we obtain a (in round figures) a 50%-50% breakdown between 

commercial and control value at the time of the purchase (see table A.4 in appendix 4 for details). 

On the other hand, the very involvement of accounting experts (such as Howard Frank, land 

adviser to the Ministry of Munitions or the accountant W. B. Peat) in the valuation of The Times  at the 

time of the purchase suggests a concern with the economic returns and an understanding by 

accounting experts that the value of dividend rights was somewhat higher. (This underscores a striking 

difference with Le Temps for whose valuation no technical expert was involved). 

Bids were discussed in relation to expected visible dividends to shareholders, which auditors took 

as the primary source of revenue and the sole basis for assessing The Times (reflecting the concerns 

                                                            
45 The Times’ preference shares gave rise to a fixed coupon and a fraction of the profits. Extracting the value of 
the dividend right from the price of preference shares requires non-trivial assumptions about risk aversion. 
Moreover, data for preference shares is scarce. 



19 

 

potential acquirers of The Times had regarding getting the economic profitability right).46 In setting his 

“high price” Rothermere appears to have also considered the commercial value. He expected large 

revenues from The Times (mention was made of £250’000 as the newspaper’s potential net annual 

earnings).47 Additional evidence in support of the view that the dividend right might have been higher 

is found in the fact that the price paid did not make the investment a financial disaster. For instance, 

only two years after the purchase (1924), the 505,997 ordinary shares purchased at £2.67 a piece 

would pay-out £63,250 a price-earnings ratio of 21.4 and results would further improve later.48 This 

provides foundations for a second scenario with higher dividend rights. To be on the safe side, 

computations are made using the most conservative offer at £1.78 (the Lloyd George-Davis bid). With 

such numbers, we get an influence premium of about 25%. And thus we conclude that, whatever the 

exact share of influence capital within the 25%-50% bracket, The Times stands in contrast with the 

estimate reported above for Le Temps, where influence dominated (80%). 

Figure 3 now plots the resulting breakdown of the value of The Times between the commercial and 

control capital and compares them with those computed for Le Temps (converted in 1922-pound 

sterling). As seen, the two journals were about different trades. Another striking difference is the 

relative sizes of the total capital (economic and goodwill). The Times towers over Le Temps, as if to 

illustrate Bloch’s statement that The Times was “infinitely” superior. A consequence of this is that the 

total value of political influence was much bigger for The Times. 

 

FIGURE 3: THE COMMERCIAL VS. THE INFLUENCE VALUE OF THE TIMES AND LE TEMPS49  

                                                            
46 For instance, Ellerman thought he could buy Northcliffe’s stake for about one million, pay a fixed 10% 
dividend, and still leave an upside for himself. History of the Times, p. 717. 
47 History of the Times p. 748, “Rothermere’s plans were well laid. He knew better than any man what The Times 
was worth and what could be done with it. Rothermere, with his unique experience of newspaper management 
and knowledge of finance had satisfied himself that, conducted without extravagance, The Times would average 
a yearly profit of a quarter of a million”. 
48 Authors calculations based on History of the Times, pp. 711, and 765-766, as well as dividend data collected 
from Burdett, Stock Exchange Official Intelligence. 
49 To obtain the value in British Pounds in 1922, numbers for Le Temps were converted into 1929 £ (Statistical 
Year-Book of the League of Nations) and then into 1922 British prices using the consumer price index in 
Mitchell International Historical Statistics, p. 842. The converse operation would give a “bigger” total capital 
for Le Temps, owing to the well known problem of the under-valuation of franc Poincaré, without altering 



20 

 

 
Source: Authors; See Text. 
 

This is intriguing, important, but not surprising and in fact this simple chart captures a lot of the 

underlying dynamics of that era: Influence comes from greater credibility, which is itself supported by 

a larger readers’ base. By contrast, trafficking and corruption leads to economic hardships and decline 

because as suggested in models of rational inference and as emphasized by economic historians and 

observers such as Bloch, readers would react in an intelligent way to “insincere advice”. They would 

reduce demand and oppose to traffickers a “waterproof attitude”.50 One tactic, Bloch suggests, was to 

just pore over newspapers and do exactly the opposite of advised. This went along with a reduced 

willingness to pay, and eventually led to the economic debasement observed in Figure 3.51 When 

French readership of journals had been among the highest in the world before WWI (when media 

competition was vibrant), it stagnated during the interwar (despite progresses in instruction and 

literacy).52 You cannot publish crap and sell it to readers at a high price, too. 

                                                                                                                                                                                          
conclusions. 
50 See Bloch, Etrange défaite, p. 163. 
51 Journals were thin and poorly informative. A much-quoted Report on the British Press (published in 1938 by 
Political and Economic Planning, a British corporate Think Tank created in 1931) emphasized the “small 
circulations” of French journals, which it described as information poor, “thin news-sheets” printed on 
“generally poorer quality paper” Political and Economic Planning, Report, pp. 53, 82 and 54 respectively 
52 For instance, on the eve of WWI, four journals had circulation larger than one million. In 1939 there were only 
two left and their total circulation was smaller. Formerly leading journals saw a decrease of their circulation by 2 
(Journal) to 5 (Matin, Petit Journal) between 1912 and 1939. Matin became what a recent book called a “racket 
sheet” (Pinsolle, Matin); Hence while in 1914 the estimated daily circulation put France on par with English 



21 

 

 

5. TIME INCONSISTENCY 

We now extend the previous discussion by opening new perspectives on the governance of 

newspapers. Comparison between The Times and Le Temps shows that the “universal” trade-off 

between visible and invisible revenues can have dramatically different results. All journal owners face 

the temptation to use the journal to secure influence. We found that if a journal has a large readership, 

it does enjoy greater credibility, which also increases the incentives for exploiting readers. The 

problem, in essence, is similar to that studied in classic treatments of monetary policy credibility and 

the study of the anchoring of inflation expectation. It can be neatly summarized, again using Bloch, 

who discussed the inconsistency in which he found corporate elites locked, with individuals from this 

group bragging “at noon” that they had successfully influenced a newspaper and complaining at the 

end of the day of the “corrupt” state of the French press.53 The journal owner, just like the central 

banker who is tempted to make an “inflation surprise”, faces an incentive to establish credibility and 

then use it through trafficking. While this will inexorably destroy reputation, it may still be worth 

doing because of the short run benefits created by the very nature of newspaper business. News are an 

experience good because information asymmetry resolves through time and years may be needed 

before the occurrence of events that contradicts openly the distorted facts flagged in some media. It 

took the 1940 defeat for Frenchmen to realize that France was not in so good shape, it took the Soviet-

German pact of 1939 for Frenchmen to realize that Soviet Union was not a natural ally of France, etc. 

One needs to see how situations evolve to learn how good or bad a newspaper is. An interesting issue 

therefore is the reasons that determine a journal’s ability to resist the temptation. This is a vast and 

unexplored topic, which we approach through two focused variations. 

a) A debasement cycle: Evidence from Le Petit Parisien. 

                                                                                                                                                                                          
speaking democracies (244 in France, 220 in the UK; 255 in the US), France started lagging behind in the 
interwar and in 1939, the estimated total circulation was only 280 copies per 1000 inhabitants while the ratio had 
grown to 360 and 320 for the UK and US respectivelyAlbert “Remarques”, p. 541-3; The share of the local news 
outlets grew from 40 to 50% and the general interest press lost readers from 138 per 1,000 inhabitants in 1914 to 
131 in 1939 (Authors’ computations from Albert, Remarques, p. 541-2 and 1946 INSEE statistical year-book). 
53 Bloch Etrange défaite, p. 101. 



22 

 

The above comparison between the journal owner and the central banker translates into some simple 

hypotheses or predictions regarding the mechanics of debasement. We start from a situation in which a 

journal aimed at selling news to readers, which come naturally with the ability to influence them, too. 

But it did not exploit this ability too much. If the journal increases its reputation, it may attract more 

readers and this will also increase its influence value. There should therefore be a positive relation 

between commercial value and influence value as in Figure 4.  

FIGURE 4: THE LOGIC OF JOURNAL DEBASEMENT 

 
Now suppose that, at the origin of time, the newspaper is located in a high credibility equilibrium 

(point H). Now starting from there, suppose that the journal owner starts selling its influence, thus 

looting the newspaper. As long as he is not found out, he manages to improve his situation, by 

increasing revenues from trafficking while revenues from the selling of news are stable: There is 

vertical relation between commercial value and trafficking value (for a given commercial value, 

increasing traffic increases returns). However, sooner or later he is found out with the result that 

readers reduce their demand (thus reducing the commercial value) while the ability of the journal to 

traffic declines dramatically (precisely because it has been found out). Eventually, the journal reaches 

a low credibility equilibrium characterized by reduced sales (lower commercial value) and reduced 

ability to traffic (point L). It may also be, as we saw earlier, that at this new point the share of traffic in 



23 

 

total value is higher than for the high credibility point (think of it in terms of the contrast between 

Times and Temps). 

Suggestive evidence supporting the logic of this “debasement cycle” may be garnered from the 

experience of Petit Parisien, which as we suggested, was probably more credible at the beginning of 

the period, as a former leader and successful journal, than at the end, when it surfaced that it had dealt 

with some foreign powers and began losing readers at an increased rate. Using the same background 

data as in Section III on pure dividend rights and the voting premium (used as a proxy of the influence 

value), figure 5 provides a scatter plot of commercial and total voting premium for the interwar period 

(1919 to 1939). Each observation corresponds to a given month in that period. To ease reading, we 

only print the year label. Four phases are identified and they nicely “circle” counter-clockwise, as 

suggested by the debasement story. First, during the initial period (the 20’s), we observe a stable 

positive relation between commercial value and influence value. With the beginning of the 1930s 

however, our indicator of the control value begins to rise “alone” (suggesting looting) and after a 

vertical increase, starts being negatively correlated with the commercial value (because people begin 

to figure out what is happening). After 1936, debasement accelerates: both the commercial value and 

the total value of the voting right decline dramatically. The new equilibrium is reached in 1938-1939 

(last phase), when a debased Petit Parisien is found living on subsidies and traffic. 

As indicated, in the final phase, the trafficking share becomes very high. This is consistent with the 

idea that the newspaper is living on a kind of subsidy explaining why the relative share of control 

value increases as we saw in an earlier section. This can be understood in relation to our argument on 

the role of repressed competition. Members of the cartel protected one another, so that although 

French journals ended up in bad informational shape, and thus commercial shape, they nonetheless 

retained some of their entries. Another related interpretation would emphasize the role of foreign 

subsidies. Indeed, it may be optimal for foreign powers to keep debased journals in business through 



24 

 

bribes and other subsidies, so as to delay the emergence of new journals. Obviously, these two 

interpretations complement one another.54 

FIGURE 5: PETIT PARISIEN, BUSINESS AND INFLUENCE FROM DEC. 1918 TO DEC. 1939 

 

b) Constitutions and commitments 

Another suggestion that arises naturally from recasting the problem in the language of central bank 

credibility and time consistency of monetary policy is the relevance of institutional fixes. This can be 

used to reinterpret the discussion we found in the History of the Times, of the emergence, following 

the purchase of The Times in 1922 by the Astor-Walter partnership of an original constitution. The 

process had three milestones. First, on September 27th 1922, when the pair between Astor and Walter 

was formed with the goal to secure control of The Times, Walter brought into the discussion the 

suggestion to introduce a form of divorce of ownership and control. Editorial responsibility being 

                                                            
54 The reader should keep in mind that prudence is required in drawing such interpretations this since we are 
dealing with the voting premium, not the pure control value. 



25 

 

shared by both Walter and Astor, but with appeal to a “Board of Governors”. Financial control would 

be “with the majority of shares” (meaning Astor, at least, to begin with).55 The idea that an original 

constitution was needed stabilized when it turned out that Astor had to put out additional cash to 

defeat the Rothermere offer. Grant (his banker) then declared that the Times could no longer be bought 

as a business but “perhaps, as a trust”.56  

As discussion went on regarding the proper form of the Trust and the corresponding constitution, 

the next milestone was provided by the Memorandum which Geoffrey Dawson transmitted to the new 

proprietors as a condition for his accepting the job of Editor. The Memorandum separated the 

newspaper into a money making and a “public guidance” function and stated that the two objectives 

could only be addressed if the Editor, while responsible “in bulk” before the Proprietors who could 

hire and fire him, would retain, as long as he would be in charge, a seat in the board and full control 

over the entire editorial line including news, letters, pictures, captions, supplements, appointments of 

journalists as well as “final authority to strike out any advertisement whatever which in his opinion is 

mischievous” – in sum, as Dawson himself put it, a “free hand policy”.57 (We are told that the goal for 

Dawson was to make his position “bomb-proof” – he had been Editor under Northcliffe and had 

repeatedly clashed with him on these matters).58 Upon written acceptance of those terms by Walter and 

Astor, Dawson assumed editorship. 

Finally, after a somewhat drawn out process, the new constitution of the Times was publicly 

announced on August 7, 1924. The central feature of the new Constitution was the creation of a 

Committee of Trustees comprising, ex officio, a number of members of the British (Conservative) 

Establishment.59 The trustees, who had no role in the management of the newspaper, had full control 

over the transfer of shares. They were instructed to approve share transfers subject to two conditions 

“a) maintaining the best traditions and political independence of the Times newspaper and national 

                                                            
55 History of the Times, p. 747. 
56 History of the Times, p. 764. 
57 History of the Times, p. 779-80. 
58 Taylor, “Northcliffe and Dawson”. 
59 The Lord Chief Justice, the Warden of All Souls, the President of the Royal Society, the President of the 
Institute of Chartered Accountants, and the Governor of the Bank of England. 



26 

 

rather than personal interests and b) eliminating as far as reasonably possible question of personal 

ambition or commercial profit”.60 

Put together these elements implied a clear delineation of a predominantly financial interest (the 

proprietors, mostly Astor) and a “readers” interest. The financial interest had control over the choice of 

the Editor, but the Editor, once appointed, had a free hand over the newspaper. Astor was not expected 

to interfere with editorial policy. The Editor was supposed to deliver a good quality product that would 

attract readers and deliver value. It was recognized that Astor’s capital outlay deserved a protection of 

his capital (this was especially so, given the extra financial effort that matching Rothermere’s bid had 

required). The Board of the newspaper saw to it that the newspaper would have to be profitable – 

through visible revenues -- explaining why subsequent financial reports recorded the yield on Times 

Publishing Cy, Ltd, as a share of “the capital [initially] invested by the Stockholders and Shareholders 

of The Times Holding Company Limited”.61 On the other hand, attempts by Astor to try to “cash-in” 

the value ownership of The Times by selling his shares were made impossible by the existence of the 

committee of trustees with veto right over share transfers. 

In a sense, one unintended consequence of the large Rothermere bid had been, by forcing Astor to 

come up with more money, to create a kind of pre-commitment. The expenditure made to purchase the 

Times was acting as the sunk cost of standard industrial organization theory, now forcing the 

purchasers to come up with a successful product. Given the high price, efforts would have to be made 

to raise revenues, explaining why what Bloch called the “more informative” The Times has been 

observed to be more capitalized, too (Figure 3). Since Astor could not cash in his “ownership” of The 

Times except through visible revenues, he was firmly enlisted in the cause of profitability. And sure 

enough The Times managed to reach satisfactory levels profitability, even considering the high 

purchase price. Ten years after the purchase, Astor and Walter had recovered 42.67% of their initial 

investment through dividend payments (or 62.1% if the newly retained earnings of this decade are 

                                                            
60 History of the Times, p. 791, Royal Commission on the Press, p. 236. 
61 See “Directors Report and Accounts to 30th June 1928” Guildhall Library, 1928: “These rates of dividends 
represent a return of approximately 5 ¼% on the capital invested by the Stockholders and Shareholders [in 
1922]” 



27 

 

included).62 Dividend payments represented an annual real return of 3.62% during the 1923-1932 

period (or 4.95% if newly retained earnings are included). These achievements may be compared to 

those of the purchasers of Le Temps who lost most of their initial investment.63  

While The Times and Le Temps were only two journals, their experience was not only emblematic 

(as Bloch believed), but also representative. The mechanics we have unpacked may be extremely 

general and applied to the two countries’ respective presses at large. As the British Royal Commission 

on the Press of 1947-1949 argued the “trust” arrangement adopted by The Times was not an isolated 

solution: “One of the most interesting developments of the last 25 years has been the appearance of 

what The Daily News Ltd. D [whose managers had been interviewed by the Commission] described as 

‘voluntary agreements of owners to limit their own sovereignty in the public interest’”.64 In France, by 

contrast, as far as we can tell, such schemes intended to reduce the power of owner and promote the 

interest of readers were the exception, and in any case short-lived.65 

Of course, the British “solution” did not safeguard from the tractions of Nazi Germany. Cockett’s 

discussion of Dawson (still the editor of The Times during Appeasement) shows this clearly.66 To 

continue with the monetary policy metaphor, independence of the conservative central banker does not 

prevent the central banker from falling in love. But it protected information production, and the desire 

to maintain high standards with the result that even when Dawson preached Appeasement and limited 

the visibility of articles by anti-Appeasement journalists, the Times newspaper released information 

that could help think against Appeasement. This was certainly much better than the situation in 

France, and offered Britain, in addition to the Channel, another line of defence against Nazi Germany. 

                                                            
62 The yearly flow of dividends was deflated using the CPI published by Mitchell, International Statistics, p. 849 
and sums over the 1923-1932 period to give a total of 575’991 Pounds. This amount was then divided by the 
purchase price of the 505’997 shares bought in 1922. Dividend payments and retained earnings published in 
various issues of Burdett and the Financial Times. Retained earnings accrued to ordinary shares only (Burdett, 
1931, p. 1046). 
63 Dividend payments brought back 0.95% only of initial investment. This is an average annual real return of 
0.09% per year (0.41% if we take into account newly retained earnings held in the reserve constituted). The 
collapse of stock prices following debasement of the newspaper was the main source of losses. Sources for this: 
Dividends and retained earnings from Annuaire Desfossés, deflated using the CPI published in Mitchell, 
International Statistics. Details of computations available from authors.  
64 Royal Commission on the Press, p. 24. 
65 Dubasque, Hennessy describes the attempt by Quotidien to safeguard quality using institutional fixes.  
66 Cockett, Twilight, p. 27-30, 64-6. 



28 

 

CONCLUSIONS 

As this paper has repeatedly emphasized, those who control journals are tempted to loot them. 

Journals are about information provision but as they acquire readership, they are about influencing 

opinion, too. There is a temptation to debase newspapers for personal gains. Building on the context of 

the well-known France’s media debacle during the interwar, we have provided ample empirical 

evidence to substantiate this intuition. 

In particular, we have provided four types of proofs to support our claim. First, we showed that 

newspaper acquirers were prepared to pay a premium that cannot be rationalized with reference to the 

newspaper’s visible revenues: Even when they lost money (negative real returns), newspapers were 

still valuable, because they were political instruments. Second, we showed how the voting premium 

(the difference between the price of voting and non-voting shares in secondary markets) can be used as 

a reliable instrument to explore the value of controlling a newspapers. We found huge numbers 

(several hundred percent in the late 1930s). Third, comparing France and Britain, we decomposed the 

trafficking and commercial value of the two countries’ leading conservative newspapers (Le Temps 

and The Times) and found that France’s highbrow was mostly about securing influence (80% of the 

total value). Last, we emphasized that the resulting problem (journal owners are encouraged to 

accumulate reputational capital in order to use it later as a political weapon) led in Britain to 

institutional innovation destined to handle the time inconsistency, but not in France. 

While this paper is primarily about the empirics of looting, it has also in its background some 

important historical issues. For instance, building on our measure of “looting” in two leading French 

newspapers, we discovered, strikingly, that the situation deteriorated during the 1930s exactly as 

described qualitatively by current historians, such as Lacroix-Riz or contemporary observers, such as 

Werth. Consistently, our findings, while not primarily construed as a history lesson, ought nonetheless 

to serve as a basis for future historical investigation. Indeed, the previous analysis may serve to renew 

the study of political difficulties in interwar France. In particular, a key insight is that at the heart of 

the difficulties of French newspapers was an organizational (corporate and political) failure and not 



29 

 

some kind of “cultural” problem with money unlike what historians such as Jeanneney have argued. 

We are left wondering with Bloch, how come French corporate leaders failed to implement the sort of 

institutional solutions that their British counterparts identified. Various groups and constituencies 

might have had an interest in a high quality press, but it seems that the corporate sector and the 

political elite of France were not among them -- something Bloch had been puzzled by in the aftermath 

of France’s debacle of 1940. 

 

REFERENCES 

Primary Material: Archive and printed sources 

Archives : 

Archives Nationales, Paris, Journal, 8 AR 418, 8 AR 326. 

Times Publishing Cy, balance sheet and Directors’ reports from Guildhall Library, June 30th 1928. 

Printed sources : 

Annuaire Desfossés. Valeurs cotées en banque à la bourse de Paris, Paris : Editions Desfossés, various 

issues. 

Burdett Henry, Stock Exchanges Official Intelligence, various issues 1918-1933 London: 

Spottiswoode Ballantyne. 

Compagnie des agents de change, Bulletin hebdomadaire (1900-1919) and Cote Officielle des Agents 

de change de la bourse de Paris (1920-1940). Paris : Imprimerie Chaix (various issues). 

Cours de la Banque et de la Bourse or Cote Desfossés, Paris : Editions Desfossés, various issues.  

Financial Times, “The Times” profits. Reports and Balance Sheet’, various issues 1924-31  

Bibliography 

Albert, Pierre, 1971, “Remarques sur la stagnation des triages de la presse française dans l’entre-

deux-guerres”, Revue d’Histoire Moderne et Contemporaine vol. XVIII, p. 539-550. 



30 

 

Albert, Pierre, 1972, “La difficile adaptation de la presse aux temps modernes, (1919-1940)”, in 

Claude Bellanger, Jacques Godechot, Pierre Guiral and Fernand Terrou (eds.), Histoire Générale de la 

Presse Française vol. III: de 1871 à 1940, p. 447-622. 

Amaury, Francine, 1972, Le Petit Parisien 1876-1944, Histoire du plus grand quotidien de la IIIe 

République. Paris : Presses Universitaires de France. 2 volumes. 

Anderson, Simon and John McLaren, 2012, “Media Mergers And Media Bias With Rational 

Consumers”. Journal of the European Economic Association, vol. 10(4), pages 831-859, 08.  

Baron, David P., 2006, “Persistent Media Bias”. Journal of Public Economics vol. 90, p. 1–36. 

Besley, Timothy and Andrea Prat, 2006, “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and 

Government Accountability”, The American Economic Review vol. 96(3), p. 720-736. 

Bignon, Vincent, and Antonio Miscio, 2010, “Media Bias in Financial Newspapers: Evidence from 

Early 20th Century France”, European Review of Economic History 14(3), p. 383-432, December 

Bignon, Vincent and Marc Flandreau, 2011, “The Economics of Badmouthing: Libel Law and the 

Underworld of the Financial Press in France Before World War I”, The Journal of Economic History 

vol. 71, pp. 616-653. 

Bloch, Marc, 1921, “Réflexions sur les fausses nouvelles de guerre”, Revue de synthèse historique. 

[Repub. as Réflexions sur les fausses nouvelles de guerre, Paris: Allia, 1999.] 

Bloch, Marc, 1946, L’étrange défaite, témoignage écrit en 1940, Paris: Éditions Franc-Tireur. 

Bovitz, Gregory L., Druckman, James N. and Lupia, Arthur, 2002. “When can a news organization 

lead public opinion? Ideology versus market forces in decisions to make news”. Public Choice vol. 

113, p. 127–152. 

Chalaby, Jean K. 1996, “Twenty years of contrast: the French and British press during the inter-war 

period”, Archives Européennes de Sociologie/ European Journal of Sociology vol. 37, p.143-159 

Cockett, Richard, 1989, Twilight of Truth: Chamberlain, appeasement, and the manipulation of the 

press, London: Weidenfeld and Nicolson. 

Dubasque, François, 2008, Jean Hennessy (1874-1944). Argent et réseaux au service d'une nouvelle 

République, Presses Universitaires de Rennes, 2008. 



31 

 

Dullin, Sabine, 2001, Des Hommes d’influence, les ambassadeurs de Staline, 1930-1939, Paris: 

Payot. 

Dyck, Alexander and Luigi Zingales, 2004, “Private Benefits of Control: An International 

Comparison,” Journal of Finance vol. 59(2), p. 537-600.  

Eveno, Patrick, 2003, L’argent de la presse française. Paris: Editions du CHTS.  

Gentzkow, Matthew, Edward L. Glaeser and Claudia Goldin, 2006, “The Rise of the Fourth Estate: 

How Newspapers Became Informative and Why It Mattered”, in E. Glaeser and C. Goldin (eds.) 

Corruption and Reform: Lessons from America’s History. National Bureau of Economic Research. 

Hannah, Leslie, 2007, “The ‘Divorce’ of Ownership from Control from 1900 Onwards: Re-

calibrating Imagined Global Trends”, Business History vol. 49(4), p. 404-438.  

Herman, John, 1998, The Paris Embassy of Sir Eric Phipps; Anglo-French Relations and the Foreign 

Office, 1937–1939, Brighton: Sussex Academic Press 

Horner, Melchior, 1988, “The Value of The Corporate Voting Right: Evidence From Switzerland” 

Journal of Banking and Finance vol. 12 (1), p. 69-84. 

Jeanneney, Jean-Noël, 1976, François de Wendel en république, L’argent et le pouvoir 1914-1940, 

Paris : Seuil.  

Jeanneney, 1984 [1981], L’argent caché, Milieux d’affaires et pouvoirs politiques dans la France du 

XXè siècle, Paris: Fayard and Points Seuil. 

Jensen, Michael C., 1993, The Modern Industrial Revolution, Exit, and the Failure of Internal 

Control System, The Journal of Finance 48(3), p. 831-880. 

Kérillis, Henri de, 1942, Français, voici la vérité, New York : Éditions de la Maison française, 

Incorporated. 

Kitsikis, Dimitri, 1968, “Les Rapports du Temps avec le gouvernement grec dans l'Entre-deux-

guerres”, Revue d'Histoire Moderne et Contemporaine vol. XV, p. 512-534. 

Koestler, Arthur, 1941, Scum of the earth, London: V. Gollancz. 

Kupferman, Fred and Pierre Machefer, 1975, “Presse et politique dans les années trente: le cas du 

Petit journal”, Revue d'Histoire Moderne et Contemporaine vol. XXII, p. 7-51. 



32 

 

Kupferman, Fred, 1965, François Coty : journaliste et homme politique. Unpublished diss. Paris. 

Lacroix-Riz, Annie, Le choix de la défaite. Les élites françaises dans les années 1930, Paris: 

Armand Colin. 

Lazareff, Pierre, 1942, Deadline: The Behind the Scenes Story of the Last Decade in France, New 

York, Random House. 

Lease, Ronald C., John J. McConnell and Wayne H. Mikkelson, 1983, “The Market Value Of 

Control In Publicly-Traded Corporations,” Journal of Financial Economics vol. 11 (1), p. 439-471. 

Lefébure, Antoine, 1992, Havas. Les arcanes du pouvoir, Paris: Grasset. 

Levy, H., 1982, “Economic Evaluation of Voting Power of Common Stock,” Journal of Finance vol. 

38, p. 79-93. 

Levenstein, Margaret C., and Valerie Y. Suslow, 2006, “What Determines Cartel Success? ” 

Journal of Economic Literature vol. 44(1), p. 43–95. 

Lyon-Caen, Charles and Louis Renault, 1929, Traité de droit commercial, vol. 2, Paris : F. Pichnon. 

McMillan, John, and Pablo Zoido, 2004, “How to Subvert Democracy: Montesinos in Peru”. Journal 

of Economic Perspectives vol. 18, p. 69–92. 

Megginson. W., 1990, “Restricted Voting Stock, Acquisition Premiums, and the Market Value of 

Corporate Control,” The Financial Review vol. 25, p. 175-198. 

Mitchell, B.R., 1992, International Historical Statistics Europe 1750-1988, 3rd edition. New York: 

Stockton Press. 

Mullainathan, Sendhil and Andrei Shleifer, 2005, “The Market for News” The American Economic 

Review vol. 95(4), p. 1031-1053. 

Nenova, Tatiana, (2001) The value of corporate voting rights and control: A cross-country analysis, 

Journal of Financial Economics 68(3), p. 325-351 

Percerou, Jean, 1931, Traité de droit commercial, Paris: Rousseau et Cie.  

Pinsolle, Dominique, Le Matin. Une presse d’argent et de chantage (1884-1944), Rennes: Presses 

Universitaires de Rennes. 



33 

 

Political and Economic Planning Press Group, 1938, Report on the British press, a survey of its 

current operations and problems with special reference to national newspapers and their part in public 

affairs, London, PEP [1938] 

Prat, Andrea, and David Strömberg, 2011, “The political economy of mass media”, London School 

of Economics, Mimeo. 

Robinson, C., and A. White, 1990, “Empirical evidence on the relative valuation of voting and 

restricted shares”, Canadian Journal of Administrative Science vol. 7, p. 9–18. 

Royal Commission on the Press, 1949, Report, London: HMSO. 

Rydqvist, K., 1987, “Empirical Investigation of the Voting Premium,” Working Paper 35, 

Northwestern University. 

Taylor, A. J. P., 1952, “Northcliffe and Dawson” in Rumours of Wars., pp 167-172, London: 

Hamish Hamilton. 

The History of The Times, 1952, Chapters I-XXIV, 1912-1920 and 1921-1948, London: The Office 

of The Times. 

Werth, Alexander, 1942, The Twilight of France 1933-1940, London & New York: Harper Brothers. 

Zingales, Luigi, 1994, “The Value of the Voting Right: A Study of the Milan Stock Exchange 

Experience”, The Review of Financial Studies vol. 7(1), p. 125-148. 

 



34 

 

Appendix 1: Returns on newspaper acquisition.  

The financial performance of journals is measured using three indicators. First, we compute the price 

earning ratio using the reported earnings per share of the year of acquisition and the price per share 

paid by the acquirer. Second we compute the price-to-dividend ratio using the accrued dividend during 

the year of acquisition and the price per share. Finally, we compute the average real return during a 

five-year period from the purchase of the journal using the stock market price of a share.67 

TABLE A.1. PERFORMANCE OF NEWSPAPERS 

 Le Temps  
 

Le Temps 
(Non voting) 

Le Figaro 
 

Petit Journal 
 

Petit Journal 
 

Petit Journal
 

Year of purchase 1929 1929 1922 1919 1932 1937 
Purchase Price 
(current MFF) 

25 -- 10.6 Unknown 33 (a) 9-23 (b) 

Price at purchase  
Earnings Ratio 

52.76 NA (c) 80.5 NA (d) NA (d) NA (d) 

Price at purchase  
Dividend Ratio 

398.7 NA (c) 75.7 (e) NA (d) NA (d) NA (d) 

Dividend return on 
purchase price 

1.9% NA (c) 1.24% NA (d) NA (d) NA (d) 

Annual real return -22.78% -11.72% -10.26% -11.63% -20.60% -21.16% 
Sources: See text; Le temps: Jeanneney (Wendel, p. 456); Figaro: Albert (“Difficile adaptation”, p. 539); Petit 
Journal 1919, Kupferman and Machefer (“Presse et politique”, p. 10); Petit Journal 1932 (“Presse et politique”, 
p. 10); Petit Journal 1937: Albert (“Difficile adaptation”, p. 518) and Kupferman and Machefer (“Presse et 
politique”, p. 37). 
Notes: 

(a) This comprises the purchase price (17 MFF) and a capital injection of 16 MFF; Kupferman and 
Machefer (“Presse et politique”, p. 10). 

(b) Kupferman and Machefer (“Presse et politique”, p. 37) provide two diverging contemporary sources 
proposed 9 m or 23 m (4.8 or 12.2 m of 2009 Euros). 

(c) Non-voting shares were not purchased by acquirers. 
(d) One element of the ratio is not available. 
(e) The reserves was lowered to increase the dividends paid in 1922 (by 40,000 FF on top of the 632,000 

1922 earnings), explaining a price dividend ratio lower than the price earning ratio.  
 

Acquisition premia were computed using the formula: 

 

In which  is the price paid by the acquirer and  is the price of the share on 

the stock market before the announcement of the takeover bid. Figure A.1 presents this premium for 

                                                            
67 . This measure is different from the two previous ones, which compare performance to prices paid to secure 
control (as opposed to market price). When available, prices paid to secure control would magnify losses. 



35 

 

the five takeovers of journals listed on the stock market. Listed prices of ordinary shares are from Cote 

Officielle de la Bourse, purchase prices from table A.1 except for the Paris-soir purchase by Prouvost, 

which was “between 3 and 4 million” (Albert, 1972, p. 523-4) while “market” price come from a July 

1929 over-the-counter transaction of a single sale occured at 340 FRF (in Archives Le Journal, 8AR 

418). 

FIGURE A.1. : THE ACQUISITION PREMIUM OF VARIOUS NEWSPAPERS 

Sources : authors’ computation, see text for references. 
 

Appendix 2: Characteristics of the various equities of Petit Parisien and Le Temps.  

The French law of 1867 established the “one share, one vote” principle as the default rule for 

shareholders’ general assembly (GAs) of joint stock companies (Sociétés par actions) but did not 

restrain the freedom of the company promoters to write constitutions organizing voting rights as they 

wished. For instance, limits could be put on the minimum and maximum number of votes per groups 

of shares. It was possible to create shares without voting rights.68 But voting rights and decision-

                                                            
68 Lyon-Caen et Renault, Droit commercial, p. 330-2 ; Percerou, Droit Commercial,p. 406 ; Hannah, “Divorce”, 
p. 409-10.  



36 

 

making for listed companies had to be disclosed. We collected them from Annuaire Desfossés.69 For 

both Le Temps and Petit Parisien, two types of stocks existed. One type had voting rights while the 

other was non-voting but both entitled the holder to the exact same amount of dividend and both 

limited the liability to the same extent.70 

Details were as follows. Ten Petit Parisien’s ordinary shares gave one vote.71 Non-voting shares were 

known as “profit shares” (parts bénéficiaire72). For Le Temps, one voting share was given to every two 

ordinary shares (“actions de capital”) and until 1931, there was a limit of 20 votes which was 

subsequently removed.73 Non-voting shares are represented by Le Temps’ “actions de jouissance” 

which were converted in 1931 into new non-voting shares now called “profit shares” (part 

bénéficiaire).74 The other characteristics of these non-voting shares remained unchanged.75 

Appendix 3: Computation of the control premium of Le Temps and other journals  

Calling Pv the price of a voting share in the transaction that gave some control right to the buyer, Pnv 

the price of a non-voting share and Nv (resp. Nnv) the number of voting (non-voting) shares, we have 

                                                            
69 Besides the provision of the status on which we relied to derive the rights of each share, it is possible that 
some further arrangements existed between shareholders. This may matter for the valuation of stocks and voting 
rights, but, as no information is available, we abstain from this complication.  
70 One difference between both types of share is that in case of liquidation of the company, the voting share 
were senior and the nominal capital of the share had to be reimbursed before the sharing of any liquidation 
surplus. Notice that when the liquidation ended up with negative net assets, then both types of shares did not got 
anything from the procedure.  
71 See for example Annuaire Desfossés, 1923, p. 1132. The voting right did not change during the period.  
72 Article 1 of the 1929 law proposed a definition of part bénéficiaire as being shares materialized in negociable 
certificates that entitle to a share of the profit without granting any right in the capital of the company nor the 
status of partner (associé). Percerou (1931, p. 405), in his comment of the 1929 law, noted that this provision 
essentially regulate an already existing institution. He further added that the fiscal jurisprudence considered their 
holder as equivalent to bondholders (which reflect the fact that they were not partner in the company) although 
they gained in 1929 the right to attend GMs (but not to vote). They were also entitled to veto change in the legal 
status of the company (such as change from limited partnership to public company); See Desfossés, Annuaire, 
1939, p. 2189. 
73 Before 1909 only 1,800 capital shares existed.  
74 Actions de jouissance had no right to vote at GMs of the shareholders, see Annuaire Desfossés, 1931, p. 1254 
(“Il a été créé en outre 2,500 actions de jouissance, sans valeur nominale, n’ayant pas droit d’assister aux 
assemblées générales”). On the characteristics of non-voting shares after 1931, see Annuaire Desfossés, 1933, p. 
1294 or 1937, p. 1478. Exactly as in the case of Petit Parisien, the status were amended so that only “actions” 
and not “parts” were entitled with the right to vote.  
75 Cf. for exemple Annuaire Desfossés 1907 (p. 656) or 1910 (p. 770), 1929 (p. 1222) “The actions de jouissance 
ne donnent pas droit d’assister aux Assemblées générales”. On post-1931 change, see Annuaire Desfossés. 



37 

 

NnvPnv+NvPv=V+B 

where V is the present value of the verifiable income and B the present value of the non-verifiable 

income (“political rents”). Since V= NnvPnv+NvPnv the present value of visible income equals the 

number of non-voting shares times the price difference between voting and non-voting shares: 

B=Nnv(Pv-Pnv) 

In April 1929 1269 ordinary shares (50.76% of the capital) of Le Temps were sold for 25 million of 

Francs, including 8 million paid on credit remunerated at 5% (Jeanneney, page 456). The purchase 

price in this transaction was then 19,937 FF while one of those share for 4,800 FF on the market and 

profit shares (actions de jouissance) for 1,470. The price of the voting right on the market was then 

equal to 3,330 Francs per share which valued the influence capital retained by the public at 4.1 million 

(1231*3330) while the voting right of the controlling stake is valued at 4.226 million. Acquirers 

bought a commercial capital equaled to 1.865 million (1269 shares times 1470 FF) and the public 

retained a commercial capital of 5.04 million. The commercial capital held by all shareholders was 

then valued 6.9 million. The control premium – the price paid by the Consortium for deciding the 

paper policy – is derived as the difference between the price at purchase (19,937) and the price of this 

share on the market (4800). It equaled to 15,137 Francs per share or 19.2 million for the 1269 shares. 

The control value is derived as the sum of the control premium and the value of the voting rights. It 

totaled at 23.43 million (19.2+4.23). Summing this number to the commercial capital and the value of 

voting right retained by the minority gives the total value of Le Temps (34.443 million). The 

commercial capital represents 20% of this sum. 



38 

 

Appendix 4: The sale of The Times in 1922 

TABLE A.2.  SHARE OWNERSHIP BEFORE/AFTER SALE 

 At Northcliffe’s death After purchase is completed 
Total ordinary shares (a) 645’000 

(100%) 
645’000 
(100%) 

Northcliffe’s Estate 505’997 
(78.5%) 

0 
(0%) 

Ellerman 128’424 
(20%) 

0 
(0%) 

Walter-Astor (b) 400 
(0%) 

634’821 
(98.5%) 

Unaccounted for (c) 10’179 
(1.5%) 

10’179 
(1.6%) 

Total preference shares (a) 320’000 320’000 
Northcliffe’s Estate  20’986 n.a. 
Ellerman 46’095 n.a. 
John Walter 41’502 n.a. 
Arnholz, Sutton & Ellis 51’500 n.a. 
Others (d) 68’166 n.a. 
Unaccounted for (c) 91’751 n.a. 

Source: Authors from History of the Times, p. 711 and Stock Exchange Official Intelligence (SEOI), 1922, p. 956-7. Notes: (a) From SEOI. 
(b) at Northcliffe’s death, number of ordinary shares corresponds to John Walter’s own; afterwards, number corresponds to the Astor-Walter 
acquisition. (c) Difference between SEOI and breakdown in History of the Times. (d) Total others from History of the Times. 

 

TABLE A.3. DATA ON OTC SALES OF VOTING SHARES 

Seller Buyer/Bidder Price per share (£) Number of shares Date 
Before Northcliffe’s Death 

John Walter Ellerman 1.125 10’700 June 15, 1922 
After Northcliffe’s Death 

Ellerman Stuart [for Astor-
Walter] 

1.25 128’424 Oct. 7 & 10, 1922 

Auctioning “Northcliffe’s Interest” 
Northcliffe’s estate Cowdray 1.97 505’997 Sept. 8, 1922 

Northcliffe’s estate Ellerman 2.07 505’997 Sept. 8, 1922 

Northcliffe’s estate Lloyd George-
Davis 

1.78 505’997 Sept. 21, 1922 

Northcliffe’s estate Astor-Walter 1.97 505’997 Oct. 23, 1922 
Northcliffe’s estate Rothermere 2.67 505’997 Oct. 23, 1922 
Source: Authors from History of The Times, p. 717, 719, 735, and 743. The Cowdray, Ellerman, and Lloyd-George bids were never formally 
communicated. There was also a sale from Walter to Northcliffe on June 15 1922, which occurred at par value reflecting underlying 
agreements between the two men and not “market” price. For details on this transaction and background see History of Times, p. 126, p 643, 
in return for chairmanship. 

 

 



39 

 

TABLE A.4. DECOMPOSITION OF THE TIMES’ VALUE IN 1922 

 

Value of Capital 

(with dividend rights 
of voting share @ £1) 

Value of Capital 

(with dividend rights of 
voting share @ £1.78) 

Total Commercial Capital of which 965’000 1’468’100 

645’000 voting shares (ex voting rights) 

320’000 preference shares at £1 (a) 

645’000 

320’000 

1’148’100 

320’000 

Total Influence Capital of which 879’765 450’337 

Northcliffe’s Interest (505’997 shares) @ [2.67 
minus price of dividend right] 

Ellerman’s share (128’424 shares) & Rest 
(10’579 shares) 

845’015 

 
34’750(b) 

450’337 

 
0 (c) 

Total Capital 1’844’765 1’918’437 

Share commercial (%) 52.5% 77% 

Share influence (%) 47.5% 23% 

Source: Authors’ computations, see text.  

Notes  
(a) Price suggested by letter to Astor, in History of Times, p. 731, where reference is made to “one hundred thousand shares” paid for 

“one hundred thousand pounds” in the form of “5 per cent. Preferred Ordinary shares”. Market prices for preference shares 
reported in Financial Times of Tuesday, June 10, 1919 (Unquoted Securities section, p. 10) gives s 16 1/8 per share or about £ 
0.81, making the figure we use a reasonable guess.  

(b) Ellerman’s shares and Rest are priced at premium over reported OTC price in the only post-Northcliffe’s death, pre-purchase 
transaction for which we have evidence or £0.25 (£1.25-£1). We might set it at zero (as in (c) below) without this affecting the 
flavour of the result.  

(c) For the second scenario, we lack a reasonable counterfactual OTC price for voting non-control shares (we cannot use a price 
below 1.78, and thus 1.25 is not a reasonable benchmark). The scenario assumes that since the Northcliffe’s interest gives full 
control the voting premium of all other voting shares is zero. An alternative would be to set the voting premium at the control 
premium (£ 2.67). This would give commercial capital 1’468’100, influence capital 574’049 (=450’337+123’712), total capital 
2’042149, share influence 28%. The truth is between these extremes and the difference is immaterial. 

 


